انقلاب اسلامى و صدور ارزشهاى فرهنگى
چکیده
واژههاى کلیدى ـ انقلاب اسلامى، ارزشهاى فرهنگى، صدور انقلاب، وحدت اسلامى، احیاى فرهنگ اهل بیت (ع) و گسترش زبان و ادبیات فارسى.
انقلاب اسلامى ایران که در بهمن ماه سال 57 متولد شد، در عین داشتن اهداف سیاسى و اجتماعى، نگاه خاصى به تمدن و جهانبینى اسلامى داشت. این رویداد در بیدارى مسلمانان جهان و نوزایى باورهاى دینى نقش عمدهاى ایفا کرد. هر چند تلاش زورمندان جهان، به ویژه در غرب، بر آن بوده است که همواره از انقلاب اسلامى ایران چهرهاى ضد فرهنگى و متجاوز ترسیم نمایند، ولى رهبرى فرزانهى آن بر مفاهیم بکر و تازهاى که در روح انقلاب اسلامى موج مىزند تکیه نموده و بر مشترکات آن با دنیا و اختصاصات منحصر به فرد آن، که در مکاتب گوناگون و جریانهاى فکرى و نحلههاى مختلف دنیا موجود نیست، اصرار مىورزند به گونهاى که معتقد به پویایى و برجسته کردن و مقاومت و بیان نمودن و ترویج آن اختصاصات هستند.
از منظر امام راحل (ره) مفهوم صدور انقلاب در واقع انتقال ارزشهاى معنوى و الهى آن و رساندن این رسالت به گوش جهانیان از طریق استفاده از امکانات و ابزارهاى پیامرسانى مىباشدچکیده
واژههاى کلیدى ـ انقلاب اسلامى، ارزشهاى فرهنگى، صدور انقلاب، وحدت اسلامى، احیاى فرهنگ اهل بیت (ع) و گسترش زبان و ادبیات فارسى.
انقلاب اسلامى ایران که در بهمن ماه سال 57 متولد شد، در عین داشتن اهداف سیاسى و اجتماعى، نگاه خاصى به تمدن و جهانبینى اسلامى داشت. این رویداد در بیدارى مسلمانان جهان و نوزایى باورهاى دینى نقش عمدهاى ایفا کرد. هر چند تلاش زورمندان جهان، به ویژه در غرب، بر آن بوده است که همواره از انقلاب اسلامى ایران چهرهاى ضد فرهنگى و متجاوز ترسیم نمایند، ولى رهبرى فرزانهى آن بر مفاهیم بکر و تازهاى که در روح انقلاب اسلامى موج مىزند تکیه نموده و بر مشترکات آن با دنیا و اختصاصات منحصر به فرد آن، که در مکاتب گوناگون و جریانهاى فکرى و نحلههاى مختلف دنیا موجود نیست، اصرار مىورزند به گونهاى که معتقد به پویایى و برجسته کردن و مقاومت و بیان نمودن و ترویج آن اختصاصات هستند.
از منظر امام راحل (ره) مفهوم صدور انقلاب در واقع انتقال ارزشهاى معنوى و الهى آن و رساندن این رسالت به گوش جهانیان از طریق استفاده از امکانات و ابزارهاى پیامرسانى مىباشد که باید این هدف با استفاده از راهکارهاى موجود مانند: دعوت و تبیین مفاهیم و معارف اسلامى در جهان، معرفى و تبیین فرهنگ و تمدن ایرانى ـ اسلامى، فراهم آوردن زمینههاى مناسب براى گفتگوى تمدنها و فرهنگها، تقویت وحدت امتاسلامى، احیاى فرهنگ اهل بیت (ع) و ترویج و گسترش زبان و ادبیات فارسى تحقق یابد.
انقلاب اسلامى و صدور ارزشهاى فرهنگى
پیروزى انقلاب اسلامى ایران در بهمن ماه سال 57 سر منشأ تحولات عظیمى در منطقه و جهان گردیده و تأثیرات شگرف بینالمللى را به دنبال داشته است. انقلابى که با تکیه بر ایمان و باورهاى اسلامى و با شعار نه شرقى، نه غربى رژیم خودکامهى شاه را سرنگون کرد. و حکومت جمهورى اسلامى را در این سرزمین محقق ساخت.
انقلاب اسلامى به عنوان یکى از مهمترین و عظیمترین رویدادهاى قرن معاصر، داراى برکات و نتایج بسیار بزرگ و درخشانى در ایران و جهان بود.
روژهگارودى، اندیشمند مسلمان فرانسوى در یکى از مقالات خود، انقلاب اسلامى ایران را اینچنین توصیف مىکند:
«به راستى انقلاب اسلامى که امام خمینى (ره) آن را رهبرى کرد به هیچیک از انقلابهایى که در قبل برپا گردیدند، شبیه نیست، در طول تاریخ انقلابهایى بودند که به هدف تغییر نظام سیاسى برپا گردیدند. انقلابهاى اجتماعى هم در جهان رخ داده است و نشانگر خشم فقرا علیه اغنیا بود، انقلابهاى ملى هم خشم خود را علیه استعمارگران و غاصبان خالى کردند. اما انقلاب اسلامى ایران نیز داراى تمامى این انگیزهها بود.
این انقلاب علاوه بر موضوعاتى که گفته شد داراى معانى جدیدى بود که نه فقط حکومت سیاسى، اجتماعى، استعمارى را سرنگون کرد، بلکه مهمتر از آن تمدن و جهانبینى خاصى را که در مقابل دین علم شده بود، واژگون ساخت.» (2)
انقلاب اسلامى ایران تأثیرات زیادى در بیدارى مسلمانان جهان و احیاى باورهاى دینى داشت.
در عصرى که مىرفت عزت و شوکت اسلامى توسط استعمارگران و دشمنان اسلام پایمال گردد و اخلاق و ارزشهاى اسلامى به بوتهى فراموشى سپرده شود، انقلاب اسلامى ایران به رهبرى امام خمینى(ره) به وقوع پیوست و فرهنگ و تمدن اصیل اسلامى را به ارمغان آورد و بارقهى امیدى در دل میلیونها مسلمان در گوشه و کنار دنیا زنده کرد و باعث تجدید حیات اسلام و زنده شدن مجد و عظمت دیرینهى جهان ا سلام گردید.
مقام معظم رهبرى با اشاره به ویژگىهاى انقلاب اسلامى و ضرورت پیام رسانى و ابلاغ ارزشهاى انقلاب مىفرمایند:
«انقلاب، دو جهت داشت: یک جهت، مبارزه با استبداد داخلى و حکومت فاسد وابستهاى که مردم و کشور را بدبخت و بیچاره کرده بود؛ انقلاب مىخواست کشور و ملت را نجات دهد؛ در دامن اسلام، مردم اداره شوند و حکومت، اسلامى باشد؛ جهت دیگر، وجههى سخن و پیام نو براى دنیا و بشریت است؛ این چیزى است که دنیا را به خود جذب کرد؛ والاّ فلان متفکر اروپایى یا غربى یا آفریقایى یا آمریکاى لاتین که امام و انقلاب و نظام اسلامى و حرکت مردم را ستایش مىکند، او که داخل کشور ما نیست تا از حکومت، چیزى فهمیده باشد؛ پیام جهانى و انسانى اسلام است که او را به ستایش وادار مىکند. جنبهى دوم، بسیار مهم است؛ ما باید بتوانیم این را بیان کنیم.» (3)
صدور انقلاب اسلامى
حال چطور و چگونه این پیام انسانساز را به گوش مسلمانان و جهانیان برسانیم؟
چه تدبیرى اندیشیده شود تا ارزشهاى فرهنگى انقلاب را به صورت مطلوب و منطقى به دنیا ابلاغ نماییم و مخاطبان و مشتاقان انقلاب را از آماج حملات فکرى و فرهنگى دشمنان برهانیم؟
پاسخ عبارت است از صدور انقلاب، زیرا انقلابى که بر پایهى مایههاى فکرى و فرهنگى نضبح گرفته و رشد یافته، به جهت احساس رسالت انقلابى و وظیفهى شرعى و انسانى که براى خود مىبیند براى نشر و ترویج اندیشههاى خود اقدام خواهد نمود و این مفهوم یعنى صدور انقلاب، صدور افکار و اندیشههایى که انقلاب اسلامى براساس آنها و براى آنها صورت گرفته است، کسب استقلال و آزادى با تکیه بر اسلام مىباشد.
یکى از دستاوردهاى ارزشمند انقلاب در منطقه و جهان، صدور انقلاب اسلامى است.
امام خمینى(ره) و مسئولان برجستهى نظام بارها روى این موضوع مهم تکیه کردهاند و در بیانات و نوشتههاى متعددى نسبت به صدور انقلاب اسلامى، اظهارنظرهایى داشتهاند.
در ابتداى پیروزى انقلاب حضرت امام (ره) فرمودند:
«ما به تمام جهان تجربههایمان را صادر مىکنیم و نتیجهى مبارزه و دفاع با ستمگران را بدون کوچکترین چشمداشتى، به مبارزان راه حق انتقال مىدهیم و مسلما محصول صدور این تجربهها، جز شکوفههاى پیروزى و استقلال و پیاده شدن احکام اسلام براى ملتهاى دربند نیست.» (4)
«ما انقلابمان را به تمام جهانیان صادر مىکنیم، چرا که انقلاب ما اسلامى است و تا بانگ لااله الاّاللّه و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست، و تا مبارزه در هر کجاى جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم.» (5)
امام امت در یکى دیگر از بیانات خویش در مورد صدور انقلاب مىفرمایند:
«بحمدالله امروز قدرت ایرانى و قدرت اسلام در ایران به طورى است که توجه همه ملّتهاى ضعیف را به خودش معطوف کرده است و اسلام صادر شد در سرتاسر دنیا. از این سیاههاى عزیزى که در آمریکا هستند و تا آفریقا و تا شوروى و همه جا، نور اسلام تابیده است و توجه مردم به اسلام شده است. و منظور از صدور انقلاب همین بود و تحقّق پیدا کرد و انشاءا... اسلام در همه جا غلبه بر کفر خواهد پیدا کرد.» (6)
معنا و مفهوم صدور انقلاب
پیروزى انقلاب اسلامى ایران سرآغاز تحقق وعدهى الهى براى رهایى مستضعفان بود. این انقلاب همچون مشعل فروزانى، راه رهایى ملتها را از قید و بند استکبار جهانى روشن کرد و به گفتهى شهید والامقام محمد جواد باهنر، «انقلاب ایران، اسلام عزیز را در دنیا حیات تازهاى بخشید.» (7)
گیزلاکرافت، دانشمند آلمانى شرکت کننده در همایش بینالمللى گفتگوى فرهنگها: حافظ، گوته و پوشکین، با اعلام این مطلب گفت:
«اسلام در دهههاى اخیر به الگو و مکتب نیرومندى تبدیل شده که در سایهى آن مبارزه شدید با مادیگرى و براى احیاى معنویت جریان دارد.»
تجدید حیات جوامع اسلامى و رشد روز افزون معنویت و بیدارى ملتهاى تحت ستم در سایهى پیروزى انقلاب اسلامى باعث شد تا ماشین جنگ روانى غرب با تمام قدرت و توان خویش، پروسهى مخدوشسازى چهرهى انقلاب اسلامى را با شیوهها و ابزارهاى مختلف به کار بندد تا در ارزشهاى اسلامى و امکان اجراى آنها در قرن بیستم شک و تردید ایجاد کند. یکى از توطئههاى استعمارى آنان، تحریف و وارونه جلوه دادن صدور انقلاب بود، به گونهاى که هدف از صدور انقلاب را که دعوت به اسلام بود به معناى تجاوز به سرزمین دیگران و جنگ و زورگیرى معرفى کردند.
امام خمینى (ره) در مقام تبیین معنا و مفهوم صدور انقلاب اسلامى تصریح مىکنند:
«ما که مىگوییم اسلام را مىخواهیم صادر کنیم، معنایش این نیست که ما سوار طیاره بشویم و بریزیم به ممالک دیگر، یک همچو چیزى نه ما گفتیم و نه ما مىتوانیم. اما آنکه ما مىتوانیم این است که مىتوانیم به وسیلهى دستگاههایى که داریم، به وسیلهى همین صدا و سیما، به وسیلهى مطبوعات، به وسیلهى گروههایى که به خارج مىروند، اسلام را آن طورى که هست معرفى کنیم. اگر آن طورى که هست معرفى بشود، مورد قبول همه خواهد بود.» (8)
«صدور انقلاب، صدور تجاوز و جنگ و به معناى گرفتن زمینهاى دیگران نیست ... صدور انقلاب به معناى صدور پیام و صدور رسالت انقلاب است، صدور ارزشهایى مانند استقلال، عدم وابستگى، خودکفایى، خصلتهاى انسانى پاک، ایمان، شرف، افتخار، حمایت از مستضعفان و...» (9)
امام خمینى (ره) در جایى دیگر، به منظور جلوگیرى از هرگونه برداشت غلط از معناى صدور انقلاب خاطر نشان مىسازند که معنى صدور انقلاب ما این است که این بیدارى اسلامى در همهى ملتها ایجاد شود و صدور انقلاب با زور و کشورگشایى نیست، بلکه در پرتو اسلام و اخلاق اسلامى است.
امام در یکى از بیانات خویش در این باره مىفرمایند:
«اینکه مىگوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر بشود، این معنى غلط را از آن برداشت نکنند که ما مىخواهیم کشورگشایى کنیم. ما همهى کشورهاى مسلمین را از خودمان مىدانیم. همهى کشورها باید در محل خودشان باشند، ما مىخواهیم این چیزى که در ایران واقع شد و این بیدارى که در ایران واقع شد و خودشان از ابرقدرتها فاصله گرفتند و دست آنها را از مخازن خودشان کوتاه کردند، این در همهى ملتها و در همهى دولتها بشود. آرزوى ما این است... (10)
مقام معظم رهبرى نیز با اشاره به ضرورت شناسایى مفاهیم جدید انقلاب و عرضهى آنها به مشتاقان و طالبان حقیقت در سطح جهان مىفرمایند:
«انقلاب اسلامى و نظام اسلامى، مفاهیم بکر و تازهاى در دنیا دارد، مفاهیمى دارد که اگر چه مشترکاتى با دنیا دارد، اما اختصاصاتى دارد که این را از شبیه خودش در مکاتب گوناگون و جریانهاى فکرى و نحلههاى فکرى دنیا جدا مىکند؛ باید آن را دربیاوریم و پایش هم بایستیم و بیان کنیم.» (11)
صدور ارزشهاى فرهنگى
با عنایت به آنچه که گذشت، یادآور شدیم که صدور انقلاب در منظر و اندیشهى امام راحل(ره) و مقام معظم رهبرى، صدور پیام و رسالت انقلاب اسلامى و انتقال ارزشهاى معنوى و الهى به گوش جهانیان است که این امر در سایهى زور و لشکرکشى انجام نمىشود بلکه جهت نیل به این هدف باید کلیهى امکانات و ابزارهاى پیام رسانى، محتواى پیام، موقعیت زمان و مکان، نیازهاى مخاطبان در مناطق مختلف دنیا مورد توجه و دقت قرار گیرد.
انقلاب ما یک انقلاب فرهنگى بود و به تعبیر شهید مظلوم دکتر بهشتى «انقلاب ارزشها» محسوب مىشود. اکنون بهطور اجمال به گوشههایى از وظایف و اهداف استراتژیک نظام در خصوص انتقال و ابلاغ ارزشهاى والاى فرهنگى در عرصهى بینالملل اشاره مىکنیم:
بدیهى است، همانطورى که قبلاً نیز بیان شد، مهمترین بُعد تأثیرگذارى نظام در دنیا، همان بُعد فکر و فرهنگ و اندیشه است که به فرمودهى رهبر فرزانهى انقلاب:
«اگر ما بتوانیم در صحنهى فکر و فرهنگ کار شایستهاى انجام دهیم، همهى تهدیدهاى مادى دنیا خنثى خواهد شد.» (12)
1 ـ دعوت و تبیین مفاهیم و معارف اسلامى در جهان
یکى از رسالتهاى مهم انقلاب اسلامیمان در عرصهى بینالملل، معرفى و احیا و گسترش تفکر و معارف اسلامى است. دشمنان و معاندان اسلام همواره مىکوشند چهرهى اسلام را مخدوش سازند و حقایق را وارونه جلوه دهند. بر اثر پیروزى انقلاب اسلامى دین و دیندارى در سراسر جهان احیا گردید و دین و معنویت به صحنهى اجتماع بازگشت. اصلاح تفکر دینى و زدودن خرافات و بدعتها از چهرهى دین اسلام و پاسخگویى دینى به نیازهاى فکرى جامعه بشرى از جمله اهداف اساسى انقلاب بشمار مىرود.
امام خمینى (ره) در این زمینه مىفرمایند:
«ما موظفیم که اسلام را در همه جاى دنیا معرفى کنیم. اسلام مظلوم است الآن در دنیا، غریب است در دنیا.» (13)
«مقصد این است که اسلام، احکام اسلام، احکام جهانگیر اسلام زنده بشود و پیاده بشود و همه در رفاه باشند و همه آزاد باشند، همه مستقل باشند.» (14)
رهبر معظم انقلاب نیز با تأکید بر رعایت موقعیتها، ابزار و شیوههاى ابلاغ پیام به دیگر کشورها تصریح مىکنند که:
«امروز در دنیا براى اثرگذارى کارها، پى در پى تئورىهاى فکرى ساخته و پرداخته و القاء مىشود؛ براى اینکه ذهنها ـ که مخاطب، و آماج این حمله فکرى و معنوى هستند ـ خاضع و قانع و تسلیم شوند، تا آنها بتوانند با امکان مادى و ثروتى که در اختیار دارند، به مقاصد خود برسند. ماییم و تفکر و معارف اسلامى، ماییم و پیام انقلاب اسلامى؛ ما باید بتوانیم اینها را درست به دنیا برسانیم ... ما باید بتوانیم مفاهیم و معارف اسلامى و آنچه را که متعلق به ماست، بیان کنیم؛ البته باید با لحن و بیان روشنفکرانه و کاملاً مترقى و با استفاده از واژگان متناسب با هر دوره و زمان باشد.» (15)
2 ـ معرفى و تبیین فرهنگ و تمدن ایرانى و انقلاب اسلامى
یکى از ابزارهاى کارآمد در معرفى فرهنگ و تمدن ایران اسلامى به منظور ترسیم چهرهى واقعى ایران اسلامى و زدودن زنگارها و تحریفات گستردهى ناشى از شبیخون فرهنگى غرب، استفاده مطلوب از رسانههاى جمعى و بهرهگیرى از شبکههاى اطلاع رسانى بینالمللى است.
شناخت زبان، ابزار و شیوههاى مؤثر در گسترش و توسعهى روابط و مناسبات فرهنگى با کشورها در جهت معرفى مبانى، اهداف، مواضع و دستاوردهاى انقلاب اسلامى ایران لازم و ضرورى به نظر مىرسد.
میراث گرانقدر فرهنگ و تمدن ایرانى همهى اندیشمندان و صاحبان فکر و ادب را به اعجاب و شگفتى وا داشته و در برابر آن سر تسلیم فرود آوردهاند.
اظهارنظرها و ارزیابى بسیارى از متفکران و بزرگان علم و هنر که از گوشه و کنار جهان به ایران اسلامى سفر کردهاند، خود شاهد صادقى است بر این مدّعا.
دکتر حنّا الفاخورى، نویسنده، ادیب و اندیشمند برجسته مسیحى لبنان و صاحب بیش از یکصد اثر در زمینههاى ادبیات، تاریخ و فلسفه که تحت تأثیر عمیق فرهنگ و تمدن ایران قرار گرفته، طى اظهارنظرى درباره دستاوردهاى فکرى ادبى انقلاب اسلامى مىگوید:
«من دربارهى تاریخ ایران در دورههاى قدیم و جدید بسیار شنیده بودم و آثار ادیبان و دانشمندان ایرانى را فراوان خواندهام، بسیار اندیشیدم تا از فرصتى که براى دیدار از جمهورى اسلامى ایران به من عطا شده است، استفاده کنم و با آثار مهد علم و دانش آشنا شوم؛ حال این را با چشم خود دیدم و با بینایى و قلب، مشاهده و درک کردم، خود را همراه کسرى در ایوانش و همراه فردوسى در شاهنامه مىبینم و به بهشت هنرهاى دستى و ادبى و نقاشى و نقش و نگارها وارد مىشوم و مدتى با عمر خیام در رباعیاتش و با کمالالدین اصفهانى با اشعار غنائى با احساسش و با عرفان حافظ در مقامات صوفىاش همراه هستم، با تأمل مىنگرم در دستهاى زیبانگار که جهانى زیبا را بنیان گذاشتهاند و عقلهایى که تخیل و نوآورى مىکردند و به زبانهایى که آموختند و پرورش دادند و به جهان میراثى گرانبها را ارزانى داشتند، من غرق در دریایى از شگفتى هستم. من از زمانى که به تأمل در دنیاى عرب و پیرامون آن و عوامل مؤثر در آن پرداختم باعث افتخارم بود که از شایستگى ملتى غنى و آگاه بهرهمند شوم. در کارهایم همیشه خود را در مقابل ایران و گرایش ایرانى، به هر سمت که مىنگریستم، مىدیدم، تأثیر ایرانى و کار ایرانى و نبوغ ایرانى، به طور کامل گویا است، بخصوص در زبان عربى، در نوشتههاى خود در فلسفه و زبان تلاش کردهام این تأثیر را بگویم. هویدا کردن این شایستگى نه از روى تعصب بلکه به سبب حقیقتیابى و التزام به علم بود.» (16)
در جهت معرفى فرهنگ و تمدن ایران و انقلاب اسلامى، آگاه ساختن جهانیان با مفاهیم ذیل، لازم و ضرورى است:
ـ معرفى شخصیت و سیرهى نظرى و عملى حضرت امام (ره)
ـ شناساندن اصول و مبانى انقلاب اسلامى به جهانیان
ـ معرفى تحولات معنوى، فکرى و اجتماعى ملت مسلمان ایران در پرتو انقلاب اسلامى.
ـ نمایاندن ارزشهاى اصیل انقلاب و معرفى و تبیین فرهنگ ایمان و ایثار و شهامت.
ـ معرفى و احیاى آثار شخصیتهاى اسلام شناس و ایران شناس
ـ معرفى فرهنگ، هنر، ادبیات، شعر انقلاب اسلامى
سینما و تلویزیون به عنوان یکى از مؤثرترین بسترهاى معرفى فرهنگ و هنر، نقش بسیار مهمى دارند. به ویژه سینماى ایران که در این سالها به سرعت رشد کرده و با پرداختن به موضوعات و مضامین انسانى، جاى خود را در میان ملل مختلف باز کرده است. سینماى پس از انقلاب اسلامى یکى از توانمندترین سینماهاست و موفقیت آن در عرصهى جهانى، مدیون سادگى، اخلاص و جنبههاى ظریف انسانى و ذاتى و در واقع بیان جنبههاى مثبت بشرى است.
3 ـ ارائهى طرح و فراهم آوردن زمینههاى گفتگوى تمدنها و فرهنگها
تمدنها و فرهنگها داراى خصوصیات و ویژگىهاى عمومى بوده و جریانهاى آن بیانگر خدمات مشترک و ارزشهاى تمامى بشریت است.
همانطورى که استحضار دارید در پنجاه و سومین نشست سالانهى مجمع عمومى سازمان ملل متحد، جناب آقاى خاتمى ریاست محترم جمهورى اسلامى ایران در سخنرانى خود، به طرح پیشنهادى پرداخت که با استقبال جامعهى جهانى روبه رو شد. ایشان خواستار نام گذارى سال 2001 میلادى به عنوان سال گفتگوى تمدنها گردید، این پیشنهاد مورد استقبال کشورهاى مختلف قرار گرفت و به عنوان یک موفقیت سیاسى، بینالمللى براى جمهورى اسلامى ایران در تاریخ به ثبت رسید. اصل گفتگوى تمدنها در نظر دارد تا ملتها با ادیان و فرهنگهاى مختلف از طریق گفتمان، هنر، ادبیات، مراودات علمى به شناخت یکدیگر بپردازند و وجوه اشتراک بین خود را دریابند و دیوارهاى بىاعتمادى و بدبینى ناشى از سوء تفاهمات را فروریزند و با حفظ اصول فرهنگى خویش، نقاط اشتراک موجود را تقویت کنند و همان نقاط اشتراک را مبنا و پایهى ایجاد و گسترش روابط قرار دهند و بدون آنکه فرهنگى بخواهد خود را بر فرهنگى دیگر مسلط یا تحمیل کند، صرفا با اتکاى به اشتراکات و مراودات صحیح فرهنگى به اصل همزیستى مسالمتآمیز و صلح پایدار دست یابند.
آقاى صبحى الجابى، پژوهشگر و نویسندهى سورى در خصوص تأثیر و بازتاب جهانى فرهنگ و تمدن انقلاب اسلامى اظهار مىدارد:
«انقلاب اسلامى فرهنگ و تمدن حقیقى را براى جهانیان به ارمغان آورد. این تمدن در تمام زمینههاى سیاست، حقوق بشر و اخلاق، با فرهنگ و تمدن غرب تفاوت اساسى دارد. به هر حال، هرکس فرهنگ انقلاب اسلامى را الگوى خود قرار دهد حتما پیروز خواهد شد. طرح گفتگوى تمدنها، نشانهى حضور ایران در سطح جهانى و پاسخى به جنگ تمدنها است که صهیونیستها آن را در آمریکا مطرح کردند.» (17)
4ـ تقویت وحدت امت بزرگ اسلامى
یکى از برکات انقلاب اسلامى ایران تحکیم اخوت اسلامى و ایجاد و تقویت وحدت در میان مسلمانان بوده است. این انقلاب با طرح مجدد قرآن و با الهام از سیرهى شریف نبوى شالودهى وحدت اسلامى، الگوى همبستگى و وحدت مسلمانان را پایهریزى کرد.
امام خمینى(ره) از همان آغاز پیروزى انقلاب اسلامى، مردم مسلمان جهان را به یکپارچگى و وحدت در برابر حاکمان جور و دشمنان اسلام دعوت نمودند و سند عزت و پایدارى ملل مسلمان را وحدت کلمه و توحید کلمه مىدانستند. در یکى از بیانات ایشان چنین مىخوانیم:
«اى مسلمانان جهان که به حقیقت اسلام ایمان دارید!
بپا خیزید و در زیر پرچم توحید و در سایه تعلیمات اسلام، مجتمع شوید و دست خیانت ابرقدرتان رااز ممالک خود و خزائن سرشار آن کوتاه کنید و مجد اسلام را اعاده کنید و دست از اختلافات و هواهاى نفسانى بردارید که شما داراى همه چیز هستید.» (18)
ایجاد زمینهى مناسب براى تقریب مذاهب و ساماندهى وحدت در میان مسلمانان از طریق تأسیس مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى که به ابتکار مقام معظم رهبرى صورت گرفت، در جهت گسترش و توسعهى مفاهیم نظرى و عملى وحدت و همزیستى اسلامى مؤثر بوده است.
برگزارى همایشهاى وحدت اسلامى در گوشه و کنار دنیا، چاپ و نشر هزاران عنوان کتاب، روزنامه، نشریه حول محور وحدت اسلامى و حمایت و پشتیبانى از ملت مظلوم و ستمدیده جهان بویژه مردم مظلوم فلسطین نشانگر حمایت جمهورى اسلامى ایران از منافع کشورها و ملتهاى اسلامى و حفظ ارزشهاى الهى و انسانى در سطح جهانى است.
اسامه ابوحمدان، نمایندهى جنبش مقاومت اسلامى فلسطین (حماس) در لبنان، انتفاضهى مردمى فلسطین را یکى از ثمرات انقلاب اسلامى در ایران مىداند و در این باره مىگوید:
«با پیروزى انقلاب اسلامى، مهمترین خواسته مسلمانان در قرن بیستم تحقق یافت.
مسلمانان جهان انقلاب اسلامى را الگو و سرمشق خود مىدانند و باور دارند که نظام اسلامى در تمامى دورانها قادر است حکومت تشکیل دهد. انقلاب اسلامى مایهى مباهات و افتخار ملت فلسطین است. مردم مسلمان ایران که قدرتمندترین پایگاه استکبار جهانى و رژیم صهیونیستى را در منطقه فرو ریختند، ملت فلسطین را به گرفتن حقوق از دست رفتهى خود امیدوار ساختند.» (19)
5 ـ معرفى چهرهى اصیل تشیع و احیاى فرهنگ اهل بیت (ع)
یکى از ویژگیهاى انقلاب اسلامى پیروى و تبعیت از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت در اوان پیروزى و تداوم انقلاب مىباشد. راه پرعظمت و پرفروغ ائمه معصومین (ع) همواره سرمشق و الگوى ملت بزرگ ایران در طول مبارزات، با رژیم ستمشاهى و استمرار نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران بوده است.
ترویج فرهنگ ناب محمدى (ص) و تبیین چهره تابناک تشیع با حفظ اصول وحدت و پرهیز از ایجاد حساسیتها و مقابله با هر گونه تفکر نفاق افکنانه یکى از ثمرات ارزشمند این انقلاب است. امام بزرگوارمان چنین حرکتى را از سال 42 براى مشتاقان هموار نمودند و هم اکنون شعاع عزت و سربلندىاش سراسر گیتى را پرتو افکنده است.
پیروى از فرهنگ جهاد و شهادت، آزادیخواهى و ظلمستیزى امامان شیعه، خصوصا درس عزّت و افتخارى را که حسینبنعلى (ع) در صحراى کربلا به انسانها آموخت، از آثار و برکات انقلاب اسلامى است که امروز ملیونها نفر در گوشه و کنار دنیا به آن چشم دوختهاند و بدان تأسّى مىجویند.
امام راحل (ره) در وصیتنامهى الهى ـ سیاسى خویش مىفرمایند:
«ما مفتخریم که مذهب ما جعفرى است که فقه ما دریاى بىپایان است یکى از آثار اوست، و ما مفتخریم به همهى ائمهى معصومین ـ علیهم صلواتالله ـ و متعهد به پیروى آنانیم. ما مفتخریم که ائمهى معصومین ما ـ صلواتالله و سلامه علیهم ـ در راه تعالى دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکى از ابعاد آن است در حبس و تبعید بسر برده و عاقبت در راه براندازى حکومتهاى جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند.» (20)
«یکى از خصلتهاى ذاتى تشیع از آغاز تا کنون مقاومت و قیام در برابر دیکتاتورى و ظلم است که در تمامى تاریخ شیعه به چشم مىخورد، هرچند که اوج این مبارزات در بعضى از مقطعهاى زمانى بوده است. انقلاب مشروطیت، جنبش کودتا و ... قابل اهمیت فراوان است. تأسیس حوزهى علمى دینى در بیش از نیم قرن اخیر در شهر قم و تأثیر این حوزه در داخل و خارج کشور ایران و نیز تلاش روشنفکران مذهبى در داخل مراکز دانشگاهى و قیام سال 42 ـ 41 ملت ایران به رهبرى علماى اسلامى که تا امروز ادامه دارد، همه عواملى هستند که اسلام شیعى را در سطح جهانى مطرح مىکند. (21)
6ـ ترویج و گشترش زبان و ادبیات فارسى
زبان فارسى تنها مختص ایرانیان نیست، بلکه به عنوان سرمایهى جهانى و زبان گویاى انقلاب اسلامى از جایگاه رفیع و بالایى برخوردار است. زبان فارسى به لحاظ معانى عمیق و ژرف و ریشههاى تاریخى و الفاظ سلیس و شیرین، مشتاقان و علاقمندان بسیارى را به خود جلب کرده است تا جایى که شهره و آوازهى زبان و ادب فارسى و اشعار بدیع و نغز و پرمغز شاعران نامدار ایرانى چون حافظ، سعدى، عمر خیام، رودکى، جلالالدین رومى و ابوالقاسم فردوسى و ... شرق تا غرب عالم را فراگرفته و همه را شیفته و مجذوب خویش ساخته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در یکى از بیانات خویش به سابقهى دیرینهى زبان فارسى و اهمیت آن اشاره نموده و مىفرمایند:
«از آن زمانى که ادبیات ایران از غرب استانبول تا شرق آسیا را دربرمىگرفت چندان زمانى نگذشته است. زبان فارسى، زبان دیوانى کشور عثمانى بود و تا اقصى نقاط هند و چین، زبان مذهبى، ادارى، ادبیات و هنر محسوب مىشد.» (22)
شاعر و غزلسراى بزرگ ایران شمسالدین محمد خواجه حافظ شیرازى در یکى از غزلیات معروف خویش که به سلطان غیاثالدین شاه فرمانرواى مسلمان و فارسى دوست بنگال در قرن هفتم هجرى اهدا کرده است به سابقهى نفوذ زبان فارسى و فرهنگ تمدن اسلامى در بنگال اشاره مىکند و مىگوید:
ساقى حدیث سرو و گل و لاله مىرود شکرشکن شوند همه طوطیان هند حافظ ز شوق مجلس سلطان غیاث دین
وین بحث با ثلاثه غساله مىرود زین قند پارسى که به بنگاله مىرود غافل مشو که کار تو از ناله مىرود
خوشبختانه پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز اقدامات مهم و اساسى در راه رشد و تعالى زبان و ادب فارسى برداشته شده و بسیارى از مراکز و بنیادهاى تحقیقى و پژوهشى در این خصوص تأسیس گردیده است. این نشاندهندهى این واقعیت است که انقلاب اسلامى در جهت پیشرفت و ترقى فرهنگ و ادب فارسى اهمیت ویژه و فوقالعادهاى قائل بوده و مىباشد.
حضرت آیتا... خامنهاى، رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با گروهى از مسئولان، هنرمندان و نویسندگان بر ضرورت فراگیرى درست زبان فارسى در انتقال پیام انقلاب اسلامى فرمودند:
«امروز به برکت انقلاب اسلامى، در نقاطى از جهان، زبان فارسى به عنوان زبان دوم و یا زبان دانشگاهى مورد توجه قرار گرفته است و حتى در مناطقى از جهان مانند جزیرةالعرب، بسیارى از افراد توانستهاند از طریق رادیو و تلویزیون ایران، به تدریج زبان فارسى را فرا بگیرند و با آن تکلم کنند. همچنین مسلمانان با آموختن زبان فارسى پیام اسلام را از انقلاب مىگیرند، و غیرمسلمان نیز با فراگیرى زبان فارسى مىخواهند پیام نو را از امام و پدر این انقلاب دریافت کنند.» (23)
همچنین در دیدار با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى از زبان فارسى به عنوان یکى از کانالهاى مطمئن فرهنگى یاد مىکنند و در زمینهى ترویج این زبان مىفرمایند:
«من معتقدم یکى از کانالهاى کاملاً مطمئن فرهنگى ما، زبان فارسى است که باید بتوانیم آن را تأمین و پشتیبانى کنیم تا این زبان رواج پیدا کند.» (24)
مطالبى که از نظر خوانندگان محترم گذشت گوشههایى از ویژگیها و خصوصیات فرهنگى انقلاب اسلامى در عرصهى جهانى بود. انقلابى که با همت و تلاش آحاد ملت بزرگ ایران به رهبرى امام خمینى (ره) و با نثار هزاران هزار شهید گلگون کفن به پیروزى رسید تجسم اخلاق و ایمان و بهترین ارزشهاى الهى و فرهنگى بود که امروز در سرتاسر گیتى تأثیر و بازتابهاى مطلوبى را به دنبال داشته است. فرهنگ بیدارى اسلامى، عزتخواهى، فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ اتکاى به نفس و مقاومت، توکل به ذات اقدس الهى، همه و همه از دستاوردهاى ارزشمند انقلاب اسلامى محسوب مىشوند که پرداختن به هریک از این ارزشهاى والا مثنوى هفتادمن کاغذ شود.
- ۹۴/۰۲/۰۴
- ۵۷۰ نمایش
سلام.
میخوام شمارو به عضویت در سایت بهترین بازی آنلاین وهیجان انگیز با جوایز نقدی ماهانه دعوت کنم.
جهت عضویت ابتدا در آدرس www.Mtravian.com ثبت نام کنید و سپس جهت کسب اطلاعات بیشتر به این نام کاربری : multihunter پیام بدین