منتظران ظهور حضرت حجت عج

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

نظم سیاسى بدون داشتن پشتوانه نظرى دوام ندارد (1)و هر انقلابى به دلیل آنکه در پى تخریب نظام سیاسى مستقر و ایجاد یک نظام سیاسى دیگر است، ناچار براى نظام مطلوب آینده خود باید یک پشتوانه فکرى و نظرى داشته باشد، وگرنه مهندسى اجتماعى بعد از انقلاب، موفق نخواهد بود و نظام از هم خواهد پاشید.به عبارتى، هیچ انقلابى صورت نمى‏گیرد، مگر اینکه مقدمات تغییر فکر فراهم شده باشد.

  • محمد معین آقاشاهی

چکیده

واژه‏هاى کلیدى ـ انقلاب اسلامى، ارزش‏هاى فرهنگى، صدور انقلاب، وحدت اسلامى، احیاى فرهنگ اهل بیت (ع) و گسترش زبان و ادبیات فارسى.

انقلاب اسلامى ایران که در بهمن ماه سال 57 متولد شد، در عین داشتن اهداف سیاسى و اجتماعى، نگاه خاصى به تمدن و جهان‏بینى اسلامى داشت. این رویداد در بیدارى مسلمانان جهان و نوزایى باورهاى دینى نقش عمده‏اى ایفا کرد. هر چند تلاش زورمندان جهان، به ویژه در غرب، بر آن بوده است که همواره از انقلاب اسلامى ایران چهره‏اى ضد فرهنگى و متجاوز ترسیم نمایند، ولى رهبرى فرزانه‏ى آن بر مفاهیم بکر و تازه‏اى که در روح انقلاب اسلامى موج مى‏زند تکیه نموده و بر مشترکات آن با دنیا و اختصاصات منحصر به فرد آن، که در مکاتب گوناگون و جریان‏هاى فکرى و نحله‏هاى مختلف دنیا موجود نیست، اصرار مى‏ورزند به گونه‏اى که معتقد به پویایى و برجسته کردن و مقاومت و بیان نمودن و ترویج آن اختصاصات هستند.

از منظر امام راحل (ره) مفهوم صدور انقلاب در واقع انتقال ارزش‏هاى معنوى و الهى آن و رساندن این رسالت به گوش جهانیان از طریق استفاده از امکانات و ابزارهاى پیام‏رسانى مى‏باشد
  • محمد معین آقاشاهی

بدون تردید حضرت امام که مؤیَّد به تأییدهاى الهى بود و نیابت عظماى حضرت بقیة اللّه الاعظم ـ رُوحى لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِدا ـ را عهده دار بود بهتر مى دانست که اساس کار چیست. او مى دانست که هیچ چیزى به قدر «ولایت» مورد عنایت پروردگار متعال نیست; «وَلَمْ یُنادِ بِشَىء کَما نُودِىَ بِالْوِلایَةِ». و نیز مى دانست که «عبادت» بدون «ولایت» مقبول درگاه حضرت احدیّت نخواهد بود به گفته شاعر:

نماز بىولاى او نماز بىوضو بوَد***به دشمن على بگو نماز خود قضا کند

علاّمه امینى(قدس سره) در الغدیر مى نویسد:

در بیانى از امام باقر(علیه السلام) آمده است:

لو انّ رجلا قام لیله و صام نهاره و تصدّق بجمیع ماله و حجّ جمیع دهره و لم یعرف ولایة ولى اللّه فیو و یکون جمیع اعماله بدلالته الیه، ما کان له على اللّه حقّ فى ثوابه و لاکان من اهل الایمان ; اگر کسى شب را در نماز و روز را روزه دار باشد، همه اموال خود را انفاق کند و همه ساله، حجّ به جاى آورد، ولى ولایت ولىّ اللّه را نشناسد (از او پیروى نکند) و همه اعمال خود را مطابق راهنمایى او انجام ندهد، او را در پیشگاه خدا ثوابى نیست و در شمار مؤمنان نخواهد بود.

آرى، عبادت باید با هدایت و امامت حجّت الهى انجام گیرد. بر این اساس، در زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امامان(علیهما السلام)، ایشان هدایت گر امّت بوده اند و در دوران غیبت، هر کس یا باید در دین شناسى، متخصّص باشد و یا باید در فروع و احکام فردى از مجتهد جامع الشرایط تقلید کند. فلسفه وجودى رساله هاى عملیّه نیز جز این نیست.

پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در ضمن رهنمود معروف به «حدیث ثقلین» اهمّیّت و جاودانگى ولایت را به همگان خاطر نشان ساخته اند. مهم ترین نکته هاى مربوط به «ثقلین» را در مباحث زیر پى مى گیریم.

  • محمد معین آقاشاهی

ب. حدیث ثقلین

در درس اوّل اشاره کردیم که امام خمینى(قدس سره) با مخاطب ساختن گروه هاى مختلف ملّت و سفارش آنان به انجام وظایف براى دستیابى به تکامل و استقلال همه جانبه (با توجّه به ارزیابى ابعاد مختلف مسائل سیاسى، اجتماعى و فرهنگى ایران و جهان)، انجام وظایف را براى هر کس «عبادت» مى دانند و چون پذیرفته شدن عبادت در پیشگاه خدا بدون ولایت ولّى اللّه میسّر نیست، بنابراین حدیث ثقلین در آغاز وصیّت نامه سیاسى ـ الهى ایشان جاى دارد.

پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در وصیّت نامه معروف خویش به همگان چنین خاطر نشان ساخت.

اِنّى تارِکُ فیکُمُ الثَّقَلینِ کِتابَ اللّهِ وَ عِتْرَتى...

از میان شما به سراى ابدى رخت برمى بندم و در میان شما دو چیز گرانمایه به یادگار مى گذارم: قرآن و عترت من، (این دو هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد تا [ در قیامت] در حوض به من ملحق گردند).

معنى ثقل

«ثَقَل» و «ثِقْل» به هر چیز نفیس و گرانبها و نیز شىِ سنگین گفته مى شود. این واژه هم چنین در مفهوم تضایفى و سنگینى نسبى به کار مى رود; مثلا شى سنگین تر در برابر شى سبک تر را «ثَقَل» مى گویند. به زاد و توشه و بار و بُنه مسافر نیز «ثَقَل» گفته مى شود. «ثِقْل» به گنج هاى نهفته در دل زمین و نیز به معنا هر چیزى که قابلیَت توزین داشته باشد و مورد رقابت مردم قرار گیرد نیز آمده است.

  • محمد معین آقاشاهی