منتظران ظهور حضرت حجت عج

درس هایی از وصیت نامه امام خمینی (ره)

جمعه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۴۵ ب.ظ

ب. حدیث ثقلین

در درس اوّل اشاره کردیم که امام خمینى(قدس سره) با مخاطب ساختن گروه هاى مختلف ملّت و سفارش آنان به انجام وظایف براى دستیابى به تکامل و استقلال همه جانبه (با توجّه به ارزیابى ابعاد مختلف مسائل سیاسى، اجتماعى و فرهنگى ایران و جهان)، انجام وظایف را براى هر کس «عبادت» مى دانند و چون پذیرفته شدن عبادت در پیشگاه خدا بدون ولایت ولّى اللّه میسّر نیست، بنابراین حدیث ثقلین در آغاز وصیّت نامه سیاسى ـ الهى ایشان جاى دارد.

پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در وصیّت نامه معروف خویش به همگان چنین خاطر نشان ساخت.

اِنّى تارِکُ فیکُمُ الثَّقَلینِ کِتابَ اللّهِ وَ عِتْرَتى...

از میان شما به سراى ابدى رخت برمى بندم و در میان شما دو چیز گرانمایه به یادگار مى گذارم: قرآن و عترت من، (این دو هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد تا [ در قیامت] در حوض به من ملحق گردند).

معنى ثقل

«ثَقَل» و «ثِقْل» به هر چیز نفیس و گرانبها و نیز شىِ سنگین گفته مى شود. این واژه هم چنین در مفهوم تضایفى و سنگینى نسبى به کار مى رود; مثلا شى سنگین تر در برابر شى سبک تر را «ثَقَل» مى گویند. به زاد و توشه و بار و بُنه مسافر نیز «ثَقَل» گفته مى شود. «ثِقْل» به گنج هاى نهفته در دل زمین و نیز به معنا هر چیزى که قابلیَت توزین داشته باشد و مورد رقابت مردم قرار گیرد نیز آمده است.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۲/۰۴
  • ۳۷۸ نمایش
  • محمد معین آقاشاهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی